Newsletter

Just enter your email to get all the latest offers

Yoga

Yoga härstammar ursprungligen från Indien – det är en är uråldrig tradition som stimulerar och utmanar kropp och sinne fysiskt såväl som mentalt. Med tiden har yoga utvecklats och förändrats – yoga idag är inte samma som för 3000 år sedan.

Kanske tänker man framförallt på de fysiska positionerna (utförda av personer med kroppar som gjorda av gummi!) när man tänker på yoga, men yoga är så otroligt mycket mer. De fysiska positionerna är bara en del och de behöver inte nödvändigtvis vara avancerade.

Yogan innehåller många olika delar – andningsövningar (pranayama), fysiska positioner (asanas), olika meditationstekniker samt avslappningsövningar. Inom själva yogan finns det mängder av inriktningar och yogaformer. Olika yogaformer kan kännas olika men målet är detsamma –  att skapa balans i kroppen och i sinnet.

Syftet med yoga är att skapa inre ro, minska stress och att släppa på spänningar och blockeringar i kroppen. Med lugn och balans kan vi hitta sätt att lättare möta vardagens intryck och händelser. Yogan skapar mer utrymme, rörlighet och styrka, både fysiskt och mentalt.

Yogan kan hjälpa oss att skapa en medvetenhet och att bli mer närvarande i nuet. Vårt tålamod förbättras, vi blir mer lyhörda för oss själva och andra och kan bygga upp en inre trygghet. Yoga hjälper oss att finna balans och harmoni både på insidan och utsidan.

Yoga handlar om att kombinera rörelser med andningen och hitta ett meditativt tillstånd att genomföra detta tillsammans. När andetaget blir en del av din yogapraktik, d v s när rörelserna får följa flödet i dina andetag, kan du med kroppens hjälp få lugn i sinnet.

Självklart kan yoga vara utmanande på många sätt. Vi behöver utmaningar i livet för att växa och utvecklas. Det gäller bara att ta oss an dem med ett öppet sinne.

Min träning och bakgrund inom yoga är grundad på vinyasa flow yoga. Vinyasa flow brukar också kallas vinyasa, yoga flow eller ashtanga vinyasa. Vinyasa flow är en modern fysisk yogaform där man jobbar med positioner och förflyttningar mellan positioner i flöden som är mjuka för kroppen – övergångarna mellan positionerna är lika viktiga som själva positionerna.

Vi tränar fysiskt med styrka, flexibilitet och balans tillsammans med en medveten och kraftfull andning i harmoni med kroppens rörelser. Detta hjälper oss att hålla en rytm och att fokusera samtidigt som det hjälper musklerna att slappna av. Resultatet blir vad som brukar benämnas a moving meditation – en meditation i rörelse – där varje andetag gör det möjligt att expandera lite mer och att gå lite djupare.

I yoga jobbar du alltid utifrån dina egna förutsättningar, och vi välkomnar alla nivåer till alla klasser. Yoga handlar inte om att prestera utan att få kontakt med sin inre kärna. Alla dagar är olika och därför att det viktigt att lyssna inåt. Acceptera det som är, respektera kroppen och ha tillit till processen.

På våra klasser spelar vi ofta musik och klasserna speglas av din lärares individuella stil.

Vi erbjuder drop-in, kurser, workshops och PT Yoga.

Kontakta oss så berättar vi mer!

Boka Tid Här

Nedan följer en lista av några av alla positiva effekter som yogan kan ge vid regelbundet utövande:

  • Skapa lugn både mentalt och fysiskt.
  • Minska stress.
  • Förbättra sömn.
  • Öka kroppsmedvetenheten.
  • Stärka självförtroendet.
  • Göra dig lugnare och gladare.
  • Ge en smidigare och rörligare kropp.
  • Stärka upp kroppens muskler och leder.
  • Förebygga skador.
  • Öka fokus.
  • Öka koncentrationsförmågan.
  • Öka cirkulationen i kroppen.

Vi kommer inom kort även öppna upp tider
för yoga massage och små yoga klasser.